Donderdagochtend 23 februari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Yvonne Engelen - WaarBenJij.nu Donderdagochtend 23 februari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Yvonne Engelen - WaarBenJij.nu

Donderdagochtend 23 februari

Door: Yvonne Engelen

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 Maart 2017 | Kenia, Mombassa

Vandaag de primaryschool Lunga Lunga bezocht. Vorige week zaterdag hebben we met de headteacher reeds kennis gemaakt.
Brigitte en ik gaan docenten coachen om te zien of deze collega's de geleerde werkvormen reeds toepassen in hun lessen. Headteacher mr. Bawewe neemt mij bij de hand en vraagt zijn les te bezoeken. Ik mag mij voorstellen aan de klas, de leerlingen roepen in koor "good morning teacher, welcome". De meeste kinderen kijken vriendelijk, een enkeling kijkt met een blik " wat doet dat mens hier" ? Het betreft groep 8, bestaande uit 44 leerlingen in de leeftijd van 14 tot 17 jaar. Mr. Bawewe straalt gezag uit met een vriendelijke blik, hij knikt verlegen leerlingen bemoedigend toe. De les wordt gestart met een terugblik op de voorafgaande les. Mr. Bawewe stelt enkele vragen die door een aantal kinderen goed beantwoord worden, er volgt een applaus.
De klas wordt in groepjes van 5 en 6 leerlingen verdeeld. Elk groepje ontvangt een post-it met een vraagstelling. Per tweetal binnen de groepjes werken de leerlingen aan de opdracht dat vervolgens besproken wordt met het hele groepje. Met regelmaat zie ik leerlingen met een nieuwsgierige blik naar mij kijken. De leider van elk groepje bespreekt voor de klas de gemaakte opdracht. Alle antwoorden zijn juist en de leerlingen mogen zichzelf belonen met "de bloem", wapperen met beide handen in de lucht. Mr. Bawewe draagt de mosquito song voor, lachende leerlingen volgen zijn voorbeeld. Vervolgens wordt er een energizer uitgevoerd die de sfeer erin brengt. Daarna gaan de leerlingen serieus in groepjes aan de slag met de volgende opdracht. Er wordt rustig gediscussieerd en de opgaven worden gezamenlijk besproken. Aan het einde van de les bespreekt mr. Bawewe kort wat de leerlingen geleerd hebben en geeft huiswerk op. Hij bedankt de leerlingen voor hun goede inzet en er volgt een applaus. Ik verbaas mij elke les weer over de inzet, beleefdheid en vriendelijkheid van de Keniaanse leerlingen. Ze zitten op elkaar gepropt op gammele bankjes, het materiaal bestaat uit een stompje potlood en een klein schriftje in een plastic zakje dat dienst doet als "schooltas".