Maandagochtend 20 februari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Yvonne Engelen - WaarBenJij.nu Maandagochtend 20 februari - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Yvonne Engelen - WaarBenJij.nu

Maandagochtend 20 februari

Door: Yvonne Engelen

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

23 Februari 2017 | Kenia, Mombassa

Voor Brigitte en mij wordt het knallen vandaag tijdens onze eerste workshop bij de Kidimu primary school. De anderhalf durende rit is al een avondtuur ansich. We hobbelen over rode zandwegen door het prachtige Afrikaanse landschap. Herhadelijk moet de chauffeur gas minderen voor groepen koeien die op de weg staan. Aangekomen bij de school zien we geen kinderen maar wel tientallen geiten in allerlei kleuren. De seniorteacher mr. Ali Shee verwelkomt ons hartelijk en neemt ons mee naar zijn kantoor. Hij vertelt een en ander over de school en tijdens het gesprek ervaren we dat de principal vandaag niet aanwezig is. Dit betekent dat alle teachers les geven en geen workshop kunnen volgen. Teleurgesteld kijken we elkaar aan. We hebben een idee! Is het mogelijk om na de lessen aan het eind van de middag alsnog de workshop te geven? Na enig beraad gaat mr. Ali Shee met ons voorstel akkoord. We mogen in een leeg lokaal onze spullen ophangen en installeren. Een leerling veegt snel de ergste rommel in het lokaal bij elkaar. We kunnen aan de slag. We richten een Holland hoekje in met diverse kaarten, boekjes, voorwerpen en foto's. Tijdens de resterende tijd bezoeken we lessen. Ik sluit aan in klas 3 waar een gedreven jonge vrouw lesgeeft aan 34 kinderen die allen op de grond zitten. Stoelen en tafels zijn niet aanwezig. Deze lieve juf past verschillende werkvormen toe tijdens het leren van de "body parts". Ze legt uit, wijst aan en al zingend wijzen de kinderen hun oren, neus, mond, hoofd etc aan. Bovendien heeft deze juf diverse zelfgemaakte posters ophangen om het lokaal te verfraaien. Ik mag deze ochtend eindigen met een energize "Simon say". Enthousiast hollen de kinderen door elkaar. Na de les vertelt de teacher over haar opleiding, over de kinderen, de school en praten we verder over het schoolse gebeuren in Nederland. Ik complimenteer de juf op de manier waarop ze met de kinderen omgaat en over haar klassenmanagement.